علم، مفهومی کلیدی در تمدن و فرهنگ اسلامی (1)
61 بازدید
محل نشر: رشد آموزش معارف اسلامی » پاییز 1388 - شماره 74 (7 صفحه - از 20 تا 26)
نقش: نویسنده
سال نشر: 00/0/0
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
شهریورماه 1387،«دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی»میزبان حجت الاسلام دکتر پارسانیا بود.ایشان که عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم قم است،در چهارمین نشست‌ «رابطه‌ی علم و دین و تأثیر آن بر برنامه‌ریزی درسی»،درباره‌ی تفاوت مفهوم کلیدی علم در دو تمدن اسلامی و مدرن و تأثیر آن بر برنامه‌ریزی آموزشی،سخن‌رانی کرد.در این نشست، کتاب ایشان به نام«علم و فلسفه»،به عنوان مرجع بحث مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در پایان سخن‌رانی،به سؤالات حضار در این باره پاسخ داده شد. در این‌جا قسمت اول سخنان ایشان را می‌خوانید.در این بخش،سخن‌ران به تقسیم‌بندی‌ علوم به علوم نظری و علوم عملی از دید متفکران اسلامی،و در مقابل،تقسیم آن به علوم‌ طبیعی و علوم انسانی از دید اندیشمندان غربی اشاره کرده است.سپس استدلال می‌کند که‌ استواری هویت نظام اجتماعی و انسانی برپایه‌ی معرفت و آگاهی است و ازاین‌رو،«علم» مفهومی کلیدی برای تمامی تمدن‌ها محسوب می‌شود.از طرف دیگر،گسترش و توسعه‌ی هر تمدن و فرهنگ از طریق انتقال مفاهیم کلیدی‌اش صورت می‌گیرد.لذا اسلام به عنوان تمدن و فرهنگی که توانست گسترش پیدا کند،ضرورتا برداشت‌های ویژه‌ی خود را از علم ارائه کرده‌ است.سخن‌ران در ادامه‌ی سخنانش بعضی از این برداشت‌های اختصاصی اسلام را از علم، و تفاوت آن را با برداشت‌های دنیای مدرن مطرح می‌کند. *** خدا را شاکر و سپاس‌گزارم که توفیق رفیق شد خدمت دوستانی که شاید در حساس‌ترین‌ موقع و جایگاه نظام معرفتی جامعه‌ی اسلامی قرار گرفته‌اند،برخی از مباحث علم و معرفت را مطرح کنم. روایتی داریم که می‌گوید:«فاإن قیمة کل امرئ ما یعلم»[منیة المرید،ص 13]:ارزش‌ هر انسان به علم و معرفت اوست؛چنان‌که ارزش هر نظام و فرهنگ هم به معرفت اوست. هرچه نقش علم و معرفت بیشتر و پیشتر دانسته شود،ارزش انسان بیشتر دانسته می‌شود.
آدرس اینترنتی